Konsultin rooli



Kun ohjelmistotaloon tilataan ohjelmistokonsultti, tällä voi olla kolme erilaista roolia. Tarkatselen tässä siis nimenomaan konsultin roolia suhteessa tilaajana toimivaan ohjelmistoyritykseen, en niinkään hänen työnsä varsinaista substanssia.

1. Työntekijä

Konsultti voi tulla paikalle tekemäään mitä käsketään. Siis samaa työtä kuin työntekijätkin saman työnjohdon alaisuudessa.

Tässähän on kyse henkilöstövuokrauksesta. Ohjelmistoalalla vuokrahenkilöstöä vaan tavataan kutsua konsulteiksi. Drinkkejä ei tiskin takana yleensä tee baarikonsultti, eikä tuoppeja plokkaa tarjoilijakonsultti, mutta koodia konsultti vääntää.

Usein kun selitän mitä teen työkseni, kuulija jossain vaiheessa sanoo “ai siis sä teet /oikeeta/ konsultointia”. Kaksi seuraavaa kategoriaa ovat sitten sitä “oikeaa konsultointia”.

2. Ekspertti

Konsultti voi tulla paikalle erityisasiantuntijana, esimerkiksi kertomaan miten asia X, jota ei talon sisällä osata niin hyvin, pitäisi tehdä. Eksperttikonsultti voi myös tulla vaikka auditoimaan ohjelmiston, tietoturvakäytännöt tai muuta vastaavaa.

Oleellista on, että ekspertti tietää asiakasta paremmin miten jokin asia pitää tehdä, ja tulee sen kertomaan.

3. Yhteistyökumppani

Yhteistyökumppanina konsultti pyrkii yhdessä asiakkaan henkilöstön kanssa ratkaisemaan asiakkaan ongelman niin, että seuraavalla kerralla konsulttia ei tarvita.

Johdon konsultit toimivat järjestään tässä moodissa. Kyllä jokainen heidän asiakkaansa osaa johtaa yritystä, kyse on vaan työtapojen petraamisesta yhdessä ulkopuolisen kanssa.

Konsultti ei voi toimia yhteistyössä itsekseen. Toimintatapa edellyttääkin, että asiakkaan puolella on selkeästi nimetty pienehkö ryhmä ihmisiä, jotka osallistuvat aktiivisesti projektiin. Joskus ryhmä on olemassa ennestään, toisinaan se kootaan varta vasten konsulttiprojektia varten.

Käytännössä jokainen konsulttiprojekti on tietenkin näiden kolmen ääripään välimuoto, usein kuitenkin lähempänä yhtä nurkkaa kuin muita. Tilanteessa, jossa noiden välillä pääsee vapaasti valitsemaan, yhteistyömoodi tuottaa yleensä parhaita tuloksia. Useimmiten tietysti projektin reunaehdot rajoittavat valinnan vapautta jo huomattavasti.

Asiakkaan kannalta ajateltuna: konsulttiprojektia tilatessa on hyvä miettiä, tarvitaanko 1) joku paikan päälle tekemään mitä käsketään, 2) expertti kertomaan meille mitä tehdä, vai 3) joku auttamaan suunnittelussa niin että ensi kerralla osataan jo itse.

Tämän artikkelin on kirjoittanut Otso Kivekäs ja sitä ovat sittemmin muokanneet muut Codenton työntekijät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *