Paras tapa tehdä ohjelmistokehitystä on olla tekemättä sitä



Metodologioiden huumassa unohtuu välillä korkeamman tason ajattelu ohjelmistokehityksestä. Ohjelmiston kirjoittamisen kustannusten (suorien ja epäsuorien) vähentämisen ylivoimaisesti tehokkain tapa on välttää ohjelmiston kirjoittaminen kokonaan.

Otetaan esimerkki: aikanaan Codentossa huomattiin joidenkin työntekijöiden tekevän jatkuvasti ylitöitä. Tätä haluttiin kontrolloida jollakin tavalla, jos ei vähentämällä päivittäisiä tunteja, laittamalla työntekijät kertymän sitä edellyttäessä pitämään vapaapäiviä.

Ohjelmistoyrityksenä Codentolla oli tietty suuri vaara joutua kehittämään oma työajanseurantasovellus, mikä olisi järjetöntä. Oikea tapahan on ostaa valmis sovellus, koska sama ongelma on lähes kaikilla pienyrityksillä, ja hyvä ratkaisu varmasti löytyy markkinoilta.

Vai onko?

Se mitä tosiasiassa tapahtui, oli, että puolen tunnin miettimisen jälkeen toimiston ulko-oven viereen asennettiin whiteboard, joka jaettiin työntekijäkohtaisiin sarakkeisiin sekä kertymä- ja vajausriveihin. Magneettisesta levystä leikattiin numeroita, jotka vastaavat kertymä- ja vajausruuduissa vastaavan tuntimäärän kertymää ja vajausta.

 

Taulu on käytössä tänäkin päivänä. Yhdellä silmäyksellä näkee, että toimitusjohtaja (jota työaikalaki ei koske) on taas tehnyt järkyttävästi ylitöitä. Muilla plussaa ja miinusta on vähän kohtuullisemmissa määrin. Tiistaina tauluun piti piirtää uusi sarake, kun yrityksessä aloitti uusi työntekijä. Vanhoja sarakkeita kavennettiin vähän, että uusi mahtui. Aikaa meni ehkä minuutti, jonka aikana uusi työntekijä perehdytettiin työajanseurantajärjestelmään.

Ohjelmistojen tarvetta kannattaa aina miettiä toisenkin kerran. Se, että joku tarve on joskus tyydytetty ohjelmistolla, ei ole todiste siitä, että se olisi ollut edes silloin järkevä ratkaisu, puhumattakaan siitä, että se olisi sitä nyt.

En muista onko Codento koskaan päässyt suosittelemaan asiakkaalle softan täysin kirjoittamatta jättämistä, mutta ainakin alkuperäisen vision leikkaaminen kymmenesosaansa on tehty. Voittajia olivat luultavasti kaikki, vaikka laskutusta ei tullutkaan yhtä paljon.

Tämän artikkelin on kirjoittanut Teemu Kalvas ja sitä ovat sittemmin muokanneet muut Codenton työntekijät.

4 kommenttia artikkeliin ”Paras tapa tehdä ohjelmistokehitystä on olla tekemättä sitä

  1. Asiakas sanoo: – tehkää tää
    – ei tehdä
    – miksi ei
    – ei kannata (+ perustelut mutta ei yrmännetä)
    – tehkää silti
    – ei tehdä

    asiakas valittaa kun ollaan nihkeitä

    lopulta huomattiinn että ei olisi kannattanut;
    bonuksena säästettiin aikaisempaan tilaan
    palauttamiseen vaatima työ. nyt meidän
    perusteluja kuunnellaan tarkemmin (tai suoraan
    uskotaan kun sanotaan että ei tehdä).

  2. Asiakkaan luottamuksen voi myös saada menemällä “tehkää silti”-pyynnön jälkeen asiakkaan toivomalla tavalla (ja asiakkaan rahoilla) metsään. Vastuu on asiakkaan, kun oma näkemys on selkeästi esitetty. Yleensä tämä on johtanut hyvään lopputulokseen.

    • Jussi on aivan oikeassa. Joskus voi olla vaikeaa tietää, kumpi on oikea asiakkuusstrategia. Molempia ei voi ainakaan yhtaikaa saman kanssa käyttää. Valinta helpottuu, kun asiakkuussuhde on pitkäkestoinen ja luottamus on jo olemassa. Silloin on helpompi sanoa, että ei noin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *