Uusi sosialistinen ihminen



Tässä on sen verran monta kertaa tullut jo kirjoitettua jostain bisneksestä, että nyt on aika puhua Marxista.

Tiedättekö nimittäin mistä pilvessä on oikeasti kyse? Karl Marx (1818-1883) tietää, ja haluaa sen meille kertoa. Älkää kuitenkaan suotta rynnätkö lukemaan parta-Kallea, minä kerron sen nyt hänen puolestaan. Eihän kukaan Marxia oikeasti lue, en minäkään, mutta herralta saa kivoja sitaatteja.

Olin näet tiistaina Viestintäviraston “Post-pilvi-seminaarissa”, jossa taloustieteen professorit Alf Rehn ja Saara Taalas puhuivat post-modernista post-pilvestä. Ei teknologiasta, eikä edes siitä, miten sitä ostetaan, vaan miten se muuttaa yhteiskuntaa. Salakavalammin, kuin alkuun huomaammekaan.

Yhteiskuntaa määrittää se, kenen hallussa tuotantovälineet ovat. Ja sosialismissa pilvessä tuotantovälineet ovat suoraan yhteiskunnan, eli kaikkien käytössä. Esimerkkinä tästä Suomen viime viikkojen virallinen vientitoivo, Angry Birds tippui AppStoren ykkössijalta, kun 14-vuotiaan teinin tekemä fysiikkapeli ohitti sen. Tavallinen 14-vuotias pystyy näet kaikkeen mihin globaali firmakin. Globaali palvelinverkosto? Hoituu. Globaali jakeluketju? Hoituu. Taloushallinta miljoonabisnekselle? Hoituu.

Sähköverkkovertaukset voi unohtaa, tässä puhutaan nyt paljon perustavanlaatuisemmasta muutoksesta.

Muutoksen ytimessä on hallinnan menettäminen. Talousajattelumme lähtee siitä, että yritys hallitsee tiettyjä resursseja, ja tiettyjä markkinoita. Tuotteet työnnetään loppukäyttäjille, jotka sitten käyttävät niitä kiltisti. Mutta kun ei se mene niin. Tuotantoresursseja saa kilohintaan minuutissa, ja kuluttajia nyt ei hallitse enää kukaan. Fanitus ja viraalipilvet ovat kohta tuupanneet kaikki muut markkinointitavat yli laidan. Ja faneja ei kannata kuvitella ohjailevansa. Sitäpaitsi suurimman osan arvosta tuottaa joka tapauksessa verkostoefekti, ei yritys itse ensinkään.

Eikä uusi sosialistinen, äh eikun siis pilvi-ihminen ole mikään passiivinen kuluttaja, ei ehkä kuluttaja ollenkaan, vaan aktiivinen toimija, joka sekä tuottaa että kuluttaa samoja resursseja osana verkostoa, tai siis pilveä. Mathias, 5v, ei halua lähteä ostamaan Star Wars -pyssyjä kaupasta, koska paljon siistimpää on tehdä ne itse. Ei muuta kuin isä käyttämään Autocadia ja MakerBot laulamaan. Kuka sanoi, että tavarat pitäisi ostaa kaupasta, kun ne voi saada pilvestä?

Mutta miten tämä enää liittyy Codentoon, tai siihen pilveen, josta me puhumme?

No jos fanitat meitä, tuotamme yhä lisää – hmm, sisältöä – tähän merkityspilveen! Rahaa vastaan sen sijaan puhumme vähän kuivempia juttuja… Eivät ne yritystalouden realiteetit nyt ihan kokonaan ole vielä kadonneet.

Tämän artikkelin on kirjoittanut Otso Kivekäs ja sitä ovat sittemmin muokanneet muut Codenton työntekijät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *