System goes to jum – nettitulli jumittaa

(C) Booledozer; FLickr CC

Juttelin tuttavani kanssa. Hän oli tilannut Hongkongista nettikaupasta harrastusvälineitä. Paketti jäi luonnollisesti ja lain mukaisesti tulliin. Tuttavani päätti käyttää tullin kätevää nettitullijärjestelmää pakettinsa tullaamiseen. Järjetelmän avulla tullauksen voi hoitaa netissä, minkä jälkeen paketin voi noutaa postista. Kätevää, eikö vain?

Tuttavani aloitti tullauksen tekemisen nettitullijärjestelmällä. Hänelle tuli puhelu ja homma jäi kesken. Eipä hätää, koska nettitullin suunnittelijat ovat ennakoineet tämän käyttötapauksen. Kesken jäänyttä tullausta voi jatkaa, joten tuttavani päätti tehdä niin. Hän valitsi “käytä vanhaa pohjana”. Järjestelmä meni jumiiin ja valitti, että homma ei onnistu, koska järjestelmässä olikin vanhan pohjana käyttämisen vuoksi kaksi ilmoitusta samalla numerolla.

Tuttavani soitti asiakaspalveluun, joka kertoi, että niin siinä aina käy, jos yrittää käyttää vanhaa pohjana. Pitää aloittaa alusta uudestaan.

Tuttavani ei antanut periksi. Onhan tulliin käveleminen kuitenkin vaivalloisempaa kuin nettitullaaminen. Hän päätti tekevänsä tullauksen kerralla valmiiksi, koska keskeyttäminen tunnetusti jumittaa järjestelmän. Järjestelmään voi ladata kuitin ostoksesta, jotta tulli voisi varmistua lähetyksen arvosta. Ystäväni latasi kuitin ja yritti sitten tarjolla olevin työkaluin muokata liitettä. Järjestelmä meni jumiin.

Tuttavani soitti asiakaspalveluun, joka kertoi, että niin siinä aina käy, jos yrittää liittää kuitteja netti-ilmoitukseen ja niitä muokata. Pitää aloittaa alusta uudestaan.

Ystäväni sai lopulta lähetyksensä nettitullatuksi, kun hän a) ei “käyttänyt vanhaa pohjana” ja b) ei liittänyt eikä muokannut kuittia.

Tarina on sekä tosi että surkuhupaisa. Tulli on tehnyt tai teettänyt järjestelmän, joka on rikki. Järjestelmä on jopa tunnetusti rikki, mutta tulli ei pysty sitä korjaamaan. Rikkinäisyys aiheuttaa harmia tullin asiakkaille ja turhaa työtä tullin asiakaspalvelulle. Järjestelmä tuhlaa sekä kansalaisten aikaa että valtion varoja. Tämä on kerrassaan noloa.

On merkillistä, että järjestelmän rikkinäisyyttä ei ole havaittu ennen järjestelmän käyttöönottoa. Näin perustavanlaatuiset käyttötapaukset pitäisi muistaa testata ja virheet korjata. Testauksen ja korjaaminen pitäisi kuulua jokaiseen kehitysprojektiin riippumatta kehitysprosessista.

Vinkki Tullille: halvin keino korjata nämä kaksi virhettä on poistaa ne käyttöliittymästä. Sen ei pitäisi maksaa yli tuhatta euroa.

Kysymys lukijoille: miten tällainen voi olla mahdollista?

681510321_892ab03bd9_z
Parempi näin. (C) Martin Abegglen

Tämän artikkelin on kirjoittanut Matti Kinnunen ja sitä ovat sittemmin muokanneet muut Codenton työntekijät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *