Arvo ja mittarit – tuoteomistajan paras kaveri



Kuva: U.S. Pacific Fleet, Flickr

Tuoteomistaja voi hallita täydellisesti kehitysjonon, vaatimukset, testauksen ja jopa palautteen oikeilta käyttäjiltä ja silti päätyä projektinsa kanssa seinään. Miksi? Mitä tapahtui?

Jos projektissa syntyvän tuotteen arvosta liiketoiminnalle ei ole yhteistä näkemystä, projekti on vaarassa. Ja jos tälle arvolle ei ole asetettu mittareita, visio ja sen toteutuminen roikkuvat vieläkin ilmassa.

Mikä neuvoksi?

Tässä ehdotuksia arvo- ja mittaustyökaluista keskusteluun liiketoiminta-arvosta sekä sen mittaamiseen:

  • Arvopokeri. Tiedät varmaankin, että kehittäjillä on tapana pelata arvopokeria sprinttien tms. suunnittelukokouksissa. Lainaa kortteja ja vie ne ohjausryhmän kokoukseen. Pelatkaa pokeria esim. epic-tason tarinoiden arvosta liiketoiminnalle. Onko tämän ominaisuuden arvo loppukäyttäjille ja sitä kautta liiketoiminnallemme esim. 1 (pienin) vai 13 (suurin)? Pokerilla saat naulattua keskustelun projektin arvosta konkreettiselle tasolle.
  • Arvopalaute käyttäjiltä. Saatatkin jo saada tilauksia ja käyttöanalytiikkaa tai muuta mitattavissa olevaa palautetta käyttäjiltäsi. Jos kyllä, mahtavaa. Jos et, käyttäjiltä kannattaa kysyä uusien ominaisuuksien arvosta: Minkä arvoinen tämä ominaisuus on sinulle? Estääkö tämä ominaisuus sinua menemästä kilpailijalle?
    Palautteen tyypillinen ongelma nimittäin on että sitä tulee paljon – ohjausryhmältä, kehitystiimiltä ja laajemmalta projektiyhteisöltä. Jos olet onnekas ja organisoitunut, palautetta tulee lisäksi ohjelmistosi (pilotti-)käyttäjiltä. Niinpä tarvitset työkalun sen punnitsemiseen, mitä palautetta painottaa. Raha tai kilpailutilanne ovat hyviä mittareita.
  • Arvokäyrä. Kun olet näin saanut selville, mikä tuotteessa on oikeasti arvokasta, on hyvä ryhtyä mittaamaan edistystä. Arvokäyrä voi olla aseesi tähän. Voit yksinkertaisesti kerätä arvopokerista saamasi pisteet per ominaisuus ja alkaa piirtää käyrää siitä, miten arvopisteiden suhteen edistytään kussakin sprintissä. Tätä käyrää haluat luultavasti esitellä myös ohjausryhmässä.
  • Vaihtoehtopokeri. Nyt olet siis tunnistanut, millaiset ominaisuudet ovat arvokkaita ja miten niiden suhteen edistytään. Mahtavaa! On aika ottaa täyteen käyttöön kehitystiimin ymmärrys siitä, miten valitsemaanne teknologiaa kannattaa käyttää. Yksi keino tähän on suunnittelupokeri, jossa pelataan erilaisista toteutusvaihtoehdoista. Tässä pelisäännöt jokaiselle kehitysjonosta löytyvälle ominaisuudelle:

1. Pyydä kehittäjiä ensin näyttämään pistekortti kevyimmälle toteutusvaihtoehdolle, jonka he keksivät.

2. Pyydä sitten kehittäjiä näyttämään pistekortti huolelliselle, viimeistellylle toteutusvaihtoehdolle.

3. Huomaa mikä ero.

  • Oletusratkaisut pilottikäyttöön. Kun kehittäjät näyttävät vaihtoehtopokerissa matalimpia pistekortteja, he ajattelevat luultavasti esim. pystyttävänsä tietyn moduulin oletusasetuksilla tai käyttävänsä koodia jostain aiemmasta projektista. Mitä jos kysyisit itseltäsi:

“Voisimmeko tähän hätään toteuttaa tämän kevyimmän ratkaisun ja ottaa sen käyttöön pilottikäyttäjien kanssa? Enkö silloin saisi kokemusta siitä miten sitä käytetään, eikä minun tarvitsisi kuvitella? Eikö tämä mahdollistaisi, että se työ jota käytämme jatkojalostamiseen, tukisi varmasti todellisia käyttäjien käyttötapoja?”

  • Avaa tuotekatselmoinnit muille ja pidä käyttäjäpalaute käsillä. Tuotekatselmoinnit, joissa esim. katsotaan mitä viime sprintissä toteutettiin, ovat keinosi saada konkreettista palautetta projektiyhteisöltä. Valmistele katselmointi hyvin, ja hanki apua fasilitointiin jos tuntuu että sinulla on katselmointitilaisuudessa liikaa rooleja. On tärkeää että sinulla on katselmoinnissa käsillä se käyttäjäpalaute, josta edellisessä kohdassa puhuttiin. Tuotevisiosta keskusteltaessa nimittäin välillä karataan henkilökohtaisiin mieltymyksiin sen sijaan että katsottaisiin, mistä käyttäjät oikeasti hyötyvät ja mistä he ovat valmiita maksamaan.

Mitä sitten?

Tämän kirjoituksen pointti lyhyesti: arvo liiketoiminnalle ja sen mittarit ovat paras ystäväsi, kun tähtäät menestykseen ketteränä tuoteomistajana. Niiden avulla nimittäin pystyt todistamaan, että projektisi on menestynyt. Työkaluja arvon mittaamiseen ja seuraamiseen on monia, lista jatkuu edellä esitetystä. Tärkeintä on, että mittaat arvoa jollakin.

Tämä kirjoitus perustuu Karoliina Luodon pitämään esitykseen Agile Lean 2015 –konferenssissa Sofiassa, Bulgariassa 26.8.2015. Esityksen kalvot englanniksi löytyvät alta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *