Tulevaisuuden työ à la Buurtzorg

Buurtzorg-Future-of-work

Rollaattorikilpailut ovat Buurtzorgin keksimä ilmainen ja tehokas markkinointikeino, kävi ilmi Future of Work -seminaarissa.

9500 työntekijää, 0 johtajaa ja päällikköä, 15 valmentajaa

Tiistaina 4.8. Hanken kuhisi työelämän uudistusväkeä, kun Jos de Blok, hollantilaisen kotihoitoyritys Buurtzorgin perustaja, oli saatu Hankenille esittelemään johtamismalliaan.

Innostus on hyvistä syistä kovaa ketteryys- ja teal-väen keskuudessa. Buurtzorg on 9500 työntekijän yritys, jossa on 0 päällikköä ja johtajaa eikä yhtään johtoryhmää. Sen sijaan yritys tekee kotihoitoa itseorganisoituvilla tiimeillä, joilla on käytössään 15-päinen valmentajajoukko tiukkoja tilanteita ja oppimista varten.

Tulokset ovat toistaiseksi huikeita:

  • Yritys on kasvanut 4 työntekijästä 9500:aan kahdeksan vuoden aikana
  • Asiakastyytyväisyyden keskiarvo on 9,1
  • 500 000 potilaan joukosta ei ole tullut yhtään valitusta
  • Hallintokustannukset 8 % (alan normi 25 %)

Buurtzorgin malli perustuu kuuteen periaatteeseen:

  • Itsensä johtaminen. Luotetaan siihen, että työntekijät paitsi ymmärtävät parhaiten miten itse työ kannattaa tehdä, selviytyvät keskenään tiiminsä toiminnan järjestämisestä tarkoituksenmukaisella tavalla.
  • Ihmiset kokonaisina. Kun työntekijät saavat tuoda töihin ammattiminänsä lisäksi loputkin persoonastaan, lisääntyy ilo, energia ja intohimo.
  • Kehittymisen tavoite. Tunnustellaan jatkuvasti, mitä asiakkaat tarvitsevat, ja toimitaan sen mukaan. Ei muodollisia budjetteja, suunnitelmia, tavoitteita ja kannustimia.
  • Tarve. Siihen panostetaan, mitä asiakas tarvitsee. Muusta voi karsia.
  • Uudelleen ajattelu. Työntekijöitä rohkaistaan näkemään metsä puilta ja ajattelemaan asioita uudelleen. Johtotähtenä tässä on toisaalta asiakkaiden tarpeet, toisaalta töiden yksinkertaistaminen.
  • Arkijärki. Tehdään työt nykyisellä tavalla, kunnes maailma ympärillä vaatii muutosta tai joku keksii paremman tavan. Sitten muutetaan työtapaa.

Koko lista on tietenkin softa-alalle melko tuttuja asioita, mutta silti muutama pointti esityksessä sai takaraivon helähtämään. Suurin osa IT-alankin asiakkaista ja tekijöistä voisi vielä tsempata näissä Buurtzorg-opeissa:

  1. Tarkkaillaan ensin miten työtä tehdään, ja kehitetään sitten vasta softaa sen tueksi
  2. Mitataan lopputuloksia, ei prosessia
  3. Johdetaan silmiin katsomalla. Se kantaa myös vaikeiden aikojen yli.
  4. Parasta markkinointia on se, jossa asiakkaat päästetään juhlimaan heille tärkeitä asioita. Ja henkilöstö usein tietää, mikä tässä toimii. Vilkaise vaikka Buurtzorgin lanseeraamaa kansallista rollaattorikisaa (Voit luottaa siihen että hollannin kieli ei tässä videossa haittaa 🙂 ).

* * *
Buurtzorgin metodi perustuu teal-ajatteluun jota tunnetuimmin selittää Frederic Laloux’n Reinventing organisations -kirja. Myöhemmin Buurtzorgin omat opit on dokumentoitu otsikolla Integrating Simplification.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *