Tuoteomistaja, ahdistaako ketterä kehitys?

kettera-kehitys

Ketterät kehitysmenetelmät ratkovat tehokkaasti kehitystiimin pulmia, mutta eivät juuri auta tuoteomistajan haasteissa. Sen sijaan ne ovat monien tuoteomistajan kohtaamien ongelmien juurisyy. Ongelmien ratkaisu vaatii muita menetelmiä.

Ketterällä mallilla lähdettiin ratkomaan kolmea pulmaa:

  1. Kehittäjien työ on tehokkaampaa, kun työtä ei koko ajan häiritä.
  2. Liiallinen dokumentaatio ei itse asiassa olekaan välttämätöntä.
  3. Softaprojekti, joka on luovittavissa oikeaan suuntaan, on parempi kuin vuoksiksi raiteille tiukasti sidottu etenemistapa.

Ketterä kehitys, ketteryys, on ollut kuluneen vuosikymmenen megatrendi ohjelmistokehityksessä ja se on korvannut monessa hankkeessa totutun toimintatavan, vesiputousmallin. Uudelle tavalle toimia keksittiin iteratiivista kehitystä hienompi konteksti ja termit – ja sanastoomme ilmestyivät ketteryys, ketterä ja agile. Ketterä kehitys löi läpi koko ICT-alan ja nykyisin ketterää ohjelmistokehitystä tehdään Suomessa valtavirtana pelifirmoista pankkisoftaan saakka.

Miten tuoteomistaja hyötyy ketterästä?

Valitettavasti ketterä kehitys jätti softahanketta vetävän johtajan tai tuoteomistajan leikin, riemun ja uusien ratkaisujen ulkokehälle. Ennen vastuuroolissa oli kuukausia aikaa miettiä mitä tarvitaan ja miten saadaan kaikkien hyväksyntä jokaisen vaiheen sisällölle. Nyt vastuunkantaja joutuu kahden viikon välein yksin taistelemaan projektin puolesta tuulimyllyjä vastaan. Se ei useinkaan ole se voittava arpa.

Kun päätettäviä asioita on käsillä kahden viikon välein, vaatii malli tuekseen selkeän päätöksentekotavan. Näin usein ei ole aikaa miettiä kaikkea alusta asti vaan tarvitaan roteva selkäranka, jonka varassa saa nopeasti tehtyä hyviä päätöksiä.

Selkärankana ei toimi pelkkä hähmäinen visio eikä sellaista ehdi jokaista hanketta varten tyhjästä rakentaakaan. Parempaa tekemistä löytyy aina. Post-ketteryys edellyttää valmismallia, joka soveltuu organisaation tulevaisuuden kannalta kriittisimpään päätöksentekoon.

Post-ketteryys = lean + ketterä

Olen käyttänyt lean-maailmasta tuttuja lähestymistapoja ketterien kehityshankkeiden tukemiseen nyt parisen vuotta ja kokemukseni on, että lähestymistapa on lähes kaikissa tapauksissa nappivalinta.

Lean-maailman Toyotat ja Four Seasons -hotellit ovat lähteneet ratkomaan samaa pulmaa kuin ketterä tuoteomistaja: “miten palveluamme tai tuotettamme kannattaisi parantaa, jotta kauppa kävisi paremmin?”

Hyvä tuoteomistaja tai liiketoiminnan kehittäjä: et varmaankaan ole ensimmäistä kertaa tämän kimurantin pulman edessä – valmiita ratkaisuja löytyy, samoin kirjallisuutta, konsultteja ja parhaita käytäntöjä. Älä jää yksin kääntelemään backlogia talikolla, vaan etsi avuksesi lean-maailman voittavia ratkaisuja. Post-ketteryys on täällä.

Lukusuositus: kollegani Karoliina Luodon laatima Tuoteomistajan Scrum-pikaopas.

Petri Aukia
Twitter @aukia

#tuoteomistaja #ketterä #ketteryys #postketterä #postagile #lean #scrum #ithanke

***

Kuva: Flickr CC / Stewart Black 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *