Arvoketjukartta hahmottelee toimintaympäristösi – ja visioi herkullisemman tulevaisuuden



Teimme budjetoinnin ja projektien arvioinnin tueksi lean-projektikartan. Olemme nyt käyneet usean asiakkaan kanssa keskusteluja siitä, miten lean-projektikartta auttaa heitä ja miten sitä voi hyödyntää tekemisen suunnittelussa. Vaikka lean-projektikartta on yksinkertainen täyttää, tarvittavat päätökset eivät aina ole itsestään selviä. Useamman kerran olemme päätyneet keskustelemaan siitä, millä perusteilla pitäisi painottaa toiminnan ylläpitoa tai milloin pitäisi tehdä mullistavaa kokeilua asiakkaan kanssa. Kysymyksiin vastaamiseen tarvitaan kaksi asiaa: 1) Missä tilanteessa ollaan nyt ja 2) Mihin tilanteeseen toivotaan päästävän.

Vastaukset eivät selviä täyttämällä lean-projektikarttaa. Tarvitaan näkemystä toimintaympäristöstä yli ajan – tarvitaan visio.
– Toimiva visio johdattaa organisaatiota kohti haluttua tilaa ja auttaa linjaamaan päivittäiset ratkaisut pitkän ajan tavoitteeseen
– Päivittäisessä työssä auttavan vision pitää olla ymmärrettävä, sitä kohti pitää voida edetä ja sen pitää olla motivoiva

Toimintaympäristön kokonaisvaltaisen ymmärtämisen kautta muodostettu tahtotila organisaation paikasta toimintaympäristössä on tukeva pohja visiolle. Kun vielä ymmärretään organisaation kyvykkyys vaikuttaa omaan positioonsa toimintaympäristössä, ollaan jo hyvän vision jäljillä.

Me Codentolla olemme käyttäneet muun muassa Simon Wardleyn arvoketjukarttaa, kun fasilitoimme toimintaympäristön kuvaamista. Tämä malli on tehokas väline kiinnittämään keskustelu yhteiseen viitekehykseen ja luomaan yli keskustelutilanteiden kantava ja asteittain yhä tarkentuva malli toimintaympäristöstä. Wardley map eli arvoketjukartta esittää asiakkaan keskiössä. Asiakas näkee käyttämänsä palvelun muodostavasta arvoketjusta lähinnä itseään olevat osat. Asiakasta ei yleensä suuremmin kiinnosta, millä alustalla palvelu pyörii tai miten palvelu on varmistanut internet-yhteytensä tai sähkönsaantinsa – palveluntarjoajalle tämä on kriittistä tietoa.

Jos liiketoimintasi on tuottaa asiakkaillesi välitöntä nautintoa vaikkapa ketterällä macaron-keksien toimituspalvelulla, sinun kannattaa miettiä hyvin tarkkaan miten palvelua tuotat nyt ja jatkossa. Siinä missä teknologian hype-sykli kuvaa yksittäisten teknologioiden kypsymistä yli ajan, Wardley map auttaa ymmärtämään sitä toimintaympäristöä, jossa organisaatio toimii nyt ja yli ajan. Siksipä arvoketjukartassa organisaation arvontuottoketjun kannalta olennaiset toimijat kuten esimerkiksi kilpailijat, toimittajat ja jakelijat kuvataan yhteen kuvaan. Samalla arvioidaan, millä tahdilla ne ovat kypsymässä uutuudesta massahyödykkeeksi. Lisäksi mietitään, mihin omaa organisaatiota kannattaisi toimintaympäristössä luotsata. Mikä olisi sen visio.

Saattaa olla että ketterä macaron-keksien toimituspalvelu menestyy juuri nyt hyvin – mutta jatkoa suunniteltaessa on vaarallista katsoa sitä mitä tapahtuu juuri nyt. Asiakkaasi sanovat, että haluavat makuja mielialansa mukaan. Lähdetkö toteuttamaan toivetta upouutta tilausdrone-konseptia kehittämällä vai pelaatko korttisi niin, että olet ensimmäisten joukossa käyttämässä Amazonin tarjoamaa “välittömästi mitä vain” -alustaa? Molemmat voivat olla voittava käsi, mutta onko organisaatiollasi varaa tehdä molemmat? Ja jos ei, millä kriteerillä valitset? Arvoketjukartta auttaa hahmottamaan tulevaisuuden menestysvisiot.

Jos haluat sparrausta, ota yhteyttä! miika.kuha@codento.com

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *