Mitä Hackathonista voi oppia? Case StreetReboot  

StreetReboot: mikä, miksi, mitä ja miten? Osallistuimme IndustryHackin järjestämään StreetReboot Hackathoniin. Hackathon on muutaman viikon ja loppurutistuspäivien kuumeinen ohjelmointisessio, jonka järjestäjä tai sen rahoittaja on laittanut aluille, ja jonka toiveena ratkaista jokin iso ongelma tuomalla pöytään monenlaisia näkökulmia. Tyypillisesti järjestämisvaiheessa tuohon ongelmaan ei vielä ole pienintäkään ratkaisuideaa, kun perimmäinen syykin on erittäin suuri kysymysmerkki. Hackathonissa […]

Sociocracy 3.0 tuo välineitä yhteiseen päätöksentekoon

Sociocracy 3.0 on James Priestin ja Bernhard Bockelbrinkin muotoilema kokoelma sosiokratiasta sekä ketterästä ja leanistä perinteestä nousevia käytäntöjä. Sociocracy 3.0 tai suomeksi Sosiokratia 3.0 – ja kavereiden kesken S3 – tähtää tasa-arvoiseen organisaatioon, joka keskittyy yhdessä päättämään ja tekemään sen, mikä on kulloinkin organisaatiolle ja sen tavoitteille oleellista. Nostan tässä blogipostauksessa esiin erityisesti Sosiokratia 3.0:n […]

Lean-projektikartta – miten saan ensi vuoden projekteihin järkeä?

Budjetointirumbaan liittyy paljon kimurantteja haasteita ja vankkoja perinteitä: näin on tehty ennenkin -mallista rahanjako pärstäkertoimen mukaan -malliin. Perinteiset mallit voivat olla epäreiluja ja ne eivät aina kannusta osastoja etsimään optimaalista tasapainoa uuden kehittämisen ja vanhan ylläpitäminen välille. Käytän termiä lean-budjetointi, mutta oikeastaan malli soveltuu kaikille – vaikka et tuntisi leaniä omaksesi, tämä on fiksu tapa […]

Miten onnistua mittaamisessa?

Ilman nappiin osuvaa mittaamista et voi varmistua siitä, parannettiinko jotakin vai ei. Mittaamista pohdittaessa nousevat pintaan keskeiset mitä, miksi, miten -kysymykset. Valitettavasti turhan usein unohtuu tärkeä kysymys: mitä ei tarvitse tai kannata mitata. Älä mittaa mittaamisen vuoksi Mittaamisen tärkein funktio on tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi (tai perustutkimuksessa maailman ymmärtämisen tueksi). Jos mittaamisen tuloksena syntyvä tieto ei tue […]

Ohjelmiston korjataan/korvataan -analyysi – miksi se kannattaa?

Suurissa yrityksissä ja julkishallinnossa on paljon tietojärjestelmiä  ja niihin liittyviä prosesseja, joihin liittyy paljon tyytymättömyyttä. On vaikea päätellä, mitkä järjestelmät muodostavat tukevan pohjan organisaation kehitykselle ja mistä niistä on muodostunut kehityksen esteitä, sillä useimpiin laajalti käytettyihin järjestelmiin liittyy aina monenlaista kritiikkiä. Vaikka ohjelmiston hankinnan aikaan se olisi täyttänyt hyvin tehtävänsä, muuttuu toimintaympäristö kiihtyvään tahtiin, ja […]