Ketterän hankinnan trendit

Ketterä hankinta on teema, josta käydään innokkaasti keskustelua – mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Suomessa ketterällä hankinnalla viitataan tällä hetkellä yleisimmin kolmeen asiaan: 1. Kokeilujen tai protojen hankinta, 2. Määritellyn pienimmän julkaistavan tuotteen (MVP) hankinta + iteratiivinen jatkokehitys ja 3. Resurssien ostaminen itse johdettavaksi. Suomessa vaihtoehdoista suosituin on tällä hetkellä numero 3 eli resurssien ostaminen itse johdettavaksi.  Trendinä resurssien […]

Miten GDPR pitää huomioida ohjelmistokehityksessä?  

Suomalaisten organisaatioiden, yksityisten ja julkisten, pitää toimia EU:n GDPR-tietosuojalainsäädännön mukaisesti 2018 toukokuuhun mennessä. Moni yrittää suoriutua tästä vain sopimusmuutoksin ja lakimiesten voimin. Tällaiset hankkeet eivät juuri koskaan voi onnistua ja tulevat kalliiksi, kun helppoja ja toimivia ohjelmistotyön muutoksia yritetään vältellä kalliiden sopimusmuutosten kautta. Voiko turhan GDPR-työn välttää? Voi. Tietojärjestelmien pitää olla GDPR-vaatimustenmukaisia vain, jos niissä […]

Onko tää nyt siis piiri? – Kokemuksia Sociocracy 3.0:sta

Kaksiosaisen blogisarjan ensimmäinen postaus käsitteli lyhyesti Sociocracy 3.0:n päätöksetekokäytäntöjä. Lue aiempi blogaus täältä. Miten Codento päätyi Sociocracy 3.0:aan? Loppuvuodesta 2016 se alkoi olla meille selvää: Codento tarvitsee päätöksentekoonsa muita työkaluja kuin selkärangasta revityn perinteisen organisoitumistavan yhdistettynä intoon tehdä järkevästi ja ottaa kaikki mukaan (meilläkin on siis innostuttu tealistä). Codentossa on töissä analyyttisiä ihmisiä, jotka haluavat […]

Mitä Hackathonista voi oppia? Case StreetReboot  

StreetReboot: mikä, miksi, mitä ja miten? Osallistuimme IndustryHackin järjestämään StreetReboot Hackathoniin. Hackathon on muutaman viikon ja loppurutistuspäivien kuumeinen ohjelmointisessio, jonka järjestäjä tai sen rahoittaja on laittanut aluille, ja jonka toiveena ratkaista jokin iso ongelma tuomalla pöytään monenlaisia näkökulmia. Tyypillisesti järjestämisvaiheessa tuohon ongelmaan ei vielä ole pienintäkään ratkaisuideaa, kun perimmäinen syykin on erittäin suuri kysymysmerkki. Hackathonissa […]

Sociocracy 3.0 tuo välineitä yhteiseen päätöksentekoon

Sociocracy 3.0 on James Priestin ja Bernhard Bockelbrinkin muotoilema kokoelma sosiokratiasta sekä ketterästä ja leanistä perinteestä nousevia käytäntöjä. Sociocracy 3.0 tai suomeksi Sosiokratia 3.0 – ja kavereiden kesken S3 – tähtää tasa-arvoiseen organisaatioon, joka keskittyy yhdessä päättämään ja tekemään sen, mikä on kulloinkin organisaatiolle ja sen tavoitteille oleellista. Nostan tässä blogipostauksessa esiin erityisesti Sosiokratia 3.0:n […]