Bisnode: Jatkuva ohjelmistokehitys

Jatkuva ohjelmistokehitys tuo kilpailukykyä

Markkina- ja luottotietotalo Bisnode myy tiedonhakupalveluita yrityksille ja yksityisille. Bisnoden hakupalvelut koskevat esimerkiksi ihmisten ja yritysten luottotietoja, ajoneuvoja ja niiden rekisteritietoja sekä kiinteistöjä.

Bisnode kehittää hakupalveluitaan yhdessä Codenton kanssa jatkuvan kehityksen idealla; pieni kehitystiimi pysyy, kulloinkin kehitettävä palvelu vaihtuu.

“Pysyäksemme kilpailukykyisinä olemme päättäneet, että tuotteitamme tulee kehittää ja päivittää jatkuvasti. Aiemmin teimme suurempia kehitysprojekteja kertarysäyksinä, mutta tämä tapa tuntuu järkevämmältä,” toteaa Bisnoden markkinointijohtaja Pär Österlund.

Scrum ja itsekuri

Lähtötilanteessa Bisnoden omat digitaalisten tuotteiden kehitysresurssit olivat tiukilla, ja toisaalta oli tarve saada uusia palveluita nopeasti markkinoille. “Ajattelimme, että osittain ostetut kehitysresurssit ja ketteryys, eli käytännössä Scrum, voisi olla tähän hyvä kombinaatio,” kertoo Österlund.

“Se, toimiiko Scrum vai ei, riippuu itsekurista,” pohtii Pär Österlund. “Lähtökohtaisesti se kuitenkin tarjoaa hyvän kehyksen kurinalaiselle työlle, varsinkin verrattuna perinteisesti tuotekehityksessä harrastettuun cowboy-koodaukseen. Salaisuus on ehkä siinä, että tiimi on yhdessä vastuussa. Koko tiimi tavallaan kannustaa toisiaan siihen, että keskitytään oleelliseen.”

Jussi Rytkönen, yksi tiimin kehittäjistä, komppaa: “Scrum on selkeä metodikehys, ja jämäkät sprintit auttavat suunnittelemaan omaa työtä. Myös esimerkiksi julkaisuautomaatio on ollut syytä saada toimimaan, kun tiiviimmillään julkaisemme uusia ominaisuuksia joka viikko.”

Bisnodessa kehitystiimissä on koko ajan mukana myös talon oma ohjelmistokehittäjä, jotta osaaminen omassa organisaatiossa kasvaa ja tuotteiden siirtäminen ylläpitoon helpottuu.

Ketteryys tuo nopeutta

Tuoteomistajan näkökulmasta jatkuva ketterä kehittäminen on ollut tervetullut käänne. “Se tuo nopeutta tuotekehitykseen, mutta pakottaa tavoitteelliseen työskentelyyn. Toimintatapa ohjaa priorisoimaan kehitettäviä ominaisuuksia jatkuvasti sen mukaan, mistä liiketoiminta saa eniten arvoa,” pohtii kehitystiimin tuoteomistaja, kehityspäällikkö Tomi Huusko.

“Samalla käyttäjä- ja asiakaspalautteen perusteella tehtävistä päätöksistä saadaan pois hitausmomenttia, kun ne pystytään tekemään kehitystiimin tasolla.” Suhteessa asiakaspalautteeseen ja sen käsittelyyn Huusko painottaa avoimuutta: “Olemme yrittäneet viestiä prioriteeteistä ja kehitysjärjestyksestä paitsi omalle väelle, myös ihan asiakkaille asti.”

Vauhti kohtaa laadun

“Kun valitsimme kehittäjätiimin jäseniä, painotimme teknistä osaamista ja vahvaa menetelmäosaamista,” Pär Österlund kertoo. Panostus on kannattanut. “Olemme saaneet valmista aikaan nopealla tahdilla ja saaneet samaan aikaan pidettyä laadun korkeana.” Bisnodelaiset kehitystiimin ulkopuolellakin on näillä tuloksilla saatu jatkuvan ketterän kehityksen taakse.

Laadun ja nopeuden yhdistäminen ei ole kuitenkaan itsestäänselvää; toisaalta pyritään saamaan nopeasti aikaan asiakkaiden toivomia ominaisuuksia, toisaalta taas yritetään pitää kiinni tuotteen pitkäjänteisestä laadusta ja jatkokehitettävyydestä. Mikä onnistumisessa on ollut Bisnodessa salaisuutena?

“Tuoteomistajamme saa 10 pistettä tasapainoilusta,” naurahtaa Österlund.

Kehitystiimillä on täydentävä näkökulma: “Tärkeää on, että tiimin kehittäjät ovat yhdessä päättäneet pitää laadun korkealla,” Jussi Rytkönen sanoo. “Kokeneet kehittäjät auttavat tässä, mutta myös se, että tiimi tekee pitkään yhdessä. Yhteisen kokemuksen myötä opitaan realistisemmiksi siinä, mitä kehitysjakson aikana ehtii saavuttaa, missä kannattaa oikoa ja missä taas ei.”